FORUM PANGGILAN PERTIWI
STOP. HOME GUARD CHECK POINT.

Please Log In or Register first.
FORUM PANGGILAN PERTIWI

Forum KESELAMATAN::PENGUATKUASAAN::KETENTERAAN
 
HomeHome  RegisterRegister  Log in  

Share | 
 

 Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja

Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3
AuthorMessage
kerianiers
Sergeant First Class
Sergeant First Class
kerianiers

Posts : 569
Join date : 20/08/2010
Age : 37
Location : Bandar Warisan, From Taiping With Love

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Sun Nov 14, 2010 2:30 pm


Nak tanya tuan Gunnerz, ada pernah ternampak satu iklan pengambilan Askar Wataniah oleh Rej.3 RAD di Taiping..adakah kalo anggota AW di bawah 3 RAD ni akan dijadikan gunner juga menggunakan meriam 105mm tu..sebab sapa2 pun yg lalu kem 3 RAD ni memang kadang2 boleh nampak 105mm disusun sebaris...

kalo ye..best la AW boleh kendalikan 105mm....
Back to top Go down
kuk
Sergeant Major of the Army
Sergeant Major of the Army
kuk

Posts : 2938
Join date : 17/09/2009
Age : 42
Location : Kelantan

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Sun Nov 14, 2010 2:33 pm

Rasanya semua anggota berpeluang rasa tembak 105 tu. Sebabnya dalam palapes, semua dapat rasa tembak Carl Gustav. Guna claymore je aku tak pasti
Back to top Go down
HelangRimba
Sergeant Major of the Army
Sergeant Major of the Army
HelangRimba

Posts : 2817
Join date : 30/04/2010
Age : 35
Location : Cheras, Kuala Lumpur

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Sun Nov 14, 2010 2:37 pm

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:

Nak tanya tuan Gunnerz, ada pernah ternampak satu iklan pengambilan Askar Wataniah oleh Rej.3 RAD di Taiping..adakah kalo anggota AW di bawah 3 RAD ni akan dijadikan gunner juga menggunakan meriam 105mm tu..sebab sapa2 pun yg lalu kem 3 RAD ni memang kadang2 boleh nampak 105mm disusun sebaris...

kalo ye..best la AW boleh kendalikan 105mm....

yup.. akan jadi gunners gak.. sebab bateri D AW 3 RAD, sebab saya dulu dilatih oleh 3 RAD guna meriam 105 2. sebab 2 sesiapa jadi AW 3RAD akan diserapkan dalm bateri D.. best basuh meriam dan lari angkat meriam..
Back to top Go down
http://bertiwi.blogspot.com
kerianiers
Sergeant First Class
Sergeant First Class
kerianiers

Posts : 569
Join date : 20/08/2010
Age : 37
Location : Bandar Warisan, From Taiping With Love

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Sun Nov 14, 2010 2:41 pm


wah.best tu..tn.HR dulu join PKBM under 3 RAD gak kan..ada gak ke buat kerja2 tu..maknanya AW bawah 3 RAD ni akan trainning kat dalam kem tu jagk la?..pasal ada lagi satu kem 506 AW kat taiping sebelah pejabat pelajaran tu....
Back to top Go down
joewings
Command Sergeant Major
Command Sergeant Major
joewings

Posts : 1244
Join date : 28/12/2009
Age : 38
Location : Uniform-Tango-Hotel-Mike, Bravo Papa.

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Sun Nov 14, 2010 3:08 pm

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
Rasanya semua anggota berpeluang rasa tembak 105 tu. Sebabnya dalam palapes, semua dapat rasa tembak Carl Gustav. Guna claymore je aku tak pasti

RAsa terberak siut angkat Carl Gustav ni....
Back to top Go down
Mejarbee
AHLI FORUM KEHORMAT - AHLI MANGKU NEGARA
AHLI FORUM KEHORMAT - AHLI MANGKU NEGARA
Mejarbee

Posts : 3254
Join date : 28/04/2010
Age : 55
Location : Kangaq, Perghelih Indra Kayangan

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Sun Nov 14, 2010 3:10 pm

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
Rasanya semua anggota berpeluang rasa tembak 105 tu. Sebabnya dalam palapes, semua dapat rasa tembak Carl Gustav. Guna claymore je aku tak pasti

RAsa terberak siut angkat Carl Gustav ni....

dOK AH....

_________________

Panggilan Pertiwi - Teratak Sang Gagah. Garisan Terakhir Pertahanan
Back to top Go down
joewings
Command Sergeant Major
Command Sergeant Major
joewings

Posts : 1244
Join date : 28/12/2009
Age : 38
Location : Uniform-Tango-Hotel-Mike, Bravo Papa.

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Sun Nov 14, 2010 3:26 pm

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
Rasanya semua anggota berpeluang rasa tembak 105 tu. Sebabnya dalam palapes, semua dapat rasa tembak Carl Gustav. Guna claymore je aku tak pasti

RAsa terberak siut angkat Carl Gustav ni....

dOK AH....

Biasalah TUan Mej, kawan bukan asal military, pegang M16 pun setahun sekali...hari tu waktu pertandingan ada jugak bukak booth ngan MINIMI, MAG dengan GUSTAV....

Nak cekah MINIMI pun tak kena cara tak tercekah...
Back to top Go down
OneBlack
Civilian
Civilian
OneBlack

Posts : 10
Join date : 14/11/2010
Age : 40

PostSubject: Re: Tembakan istiadat oleh BATERI A :: Rejimen ke-6 Artileri Diraja    Wed Nov 17, 2010 1:30 pm

[You must be registered and logged in to see this link.] wrote:
dibawah ini adalah video tembakan istiadat utk DYMM Sultan Pahang sempena hari keputeraan baginda oleh 41 Bti Istiadat (unit istiadat artileri yg sebenar bertempat di kem sg buloh) yg menggunakan meriam M102 105mm buatan US. unit 41 Bti Istiadat ini akan TOUR seluruh semenanjung utk menjalankan tugas tembakan istiadat di setiap negeri samada hari keputeraan, kemangkatan, permahsyuran atau lawatan Perdana Menteri negara luar di bangunan parlimen. utk sabah dan sarawak, unit artileri yg berada di sabah dan sarawak sendiri yg akan melaksanakan tugas tembakan istiadat (dgn menggunakan meriam Pack Howitzer 105mm) tanpa perlu mengimport tenaga dari 41 Bti Istiadat tersebut (jimat kos).

dengar bunyi alarm kereta wiwiwiwiw tu. itu adalah kenderaan awam yg degil yg tak mahu mengubah kenderaan jauh (notis telah diberitahu awal dan kawasan tersebut ditutup) dpd tempat tembakan dilaksanakan. byk kali kes cermin kereta pecah, alarm berbunyi2 disebabkan efek tembakan tersebut. sapa suruh degil.